FÄRGKROPPEN I TEXTIL TILLÄMPNING VISION OCH PRAKTIK enligt Fatima Svendsen textilkonstnär, lärare
Färgkroppen - föreställningen vi har om den abstrakta volym som rymmer alla de färger vi kan uppfatta visuellt och där färgernas släktskap avgör den inbördes placeringen - återges vanligen alltför schematiskt och missvisande.
VISIONEN
Min idé har varit att utforska färgkroppens verkliga utbredning i de tre dimensionerna för att åstadkomma en likafördelad färgkropp med jämna visuella intervaller mellan färgområdena och med färgkretsens spektralfärger placerade enligt deras ljushetsläge i förhållande till gråskalan.
|
|
BEFINTLIGA FÄRGSYSTEM
Färgkroppen indelad enligt likafördelningsprincipen har i tidigare färgforskning eftersträvats av t.ex. Munsell, Ostwald och DIN-systemet.
En likafördelad färgtonkrets med jämna visuella intervaller är ett viktigt hjälpmedel som ökar förståelsen för hur färgernas placering i färgtonkretsen påverkar färgämnesblandningar och ger en bättre vägledning att välja rätt färgkomponenter i färgblandningar.
Det likafördelade färgsystemet är av tvärvetenskapligt intresse för många yrkeskategorier som arbetar med färg och färgblandning, såväl inom praktisk färghantering som i teoretisk förståelse om färglära. |
|
FÄRGKROPPEN
Som jag är textilkonstnär föll det sig naturligt att experimentera med färgblandningar på textila material. Jag har färgat in ullmaterial med minsta möjliga urval färgämnen; gult, magentarött, violett och turkos, i nyanseringar och i 2- och 3-färgsblandningar.
Ett av resultaten - "Den befriade färgkroppen" - finns utförd i skulptural form i dimensionerna 4 x 5,5 m, med ett urval infärgade tunna tyger. Min vision av färgkroppen som den skulle kunna se ut om den vore verklig.
Forsknings- och utvecklingsprojektet "Den befriade färgkroppen" har visats på Konstfack 2003, på konsthallen Millesgården 2005, som fotodokumentation på Kulturhuset 2006 och i modell skala 1:10 på Tekniska Nämndhuset, Stockholm 2007.
Projektet har genomförts med stöd från: BUS, Färgvetenskapliga rådet, Konstnärsnämnden Bildkonstnärsfonden, Nämnden för Konstnärligt Utvecklingsarbete Konstfack, Projektrådet ALMI, Stiftelsen Längmanska kulturfonden samt ingenjör Eva Svensson på IFP som bidragit med sitt kunnande och sin tid.
Fatima Svendsen © 2003 |
Från utställningen på Millesgårdens konsthall Foton: Fatima Svendsen©2005 |